Wednesday, June 26, 2024
Login for publication - External web HUB
 
.
Official news | About ECWT | Issues | Campaigns | Projects | Collected from GWTnet | Calendar | Mapping | Questionnaire | Questionnaire statistic | Registration | ECWT Newsletters
ECWT DeskNow
Tech news Now!
From The Community
AJKP

AJKSZP

AJTP

Animal husbandry

Animal lovers

Architecture

Artists' retreat

Awards

Body of representatives

Book review

Calls

Churches

City - region visioning

Civil news

Community

Competitiveness

Concerts

Conference

Conferences

Construction affairs

Coverage

Cultural news

Culture

Curiosities

Development

Domestic sport

e-Administration

Economic news

Economic & trade policy

Economics

Education

Education & Training

e-Health

Electronic administration

Emotions

Employment

Employment

Entrepreneurship

Environmental protection

Equal opportunities

Equal treatment and equality of chances

EU

Europe's Future

Exhibitions, conferences

Family

For pensioners

Gastronomy

Health care

Health / social institutions

History

Holiday news

Home

Informatics

Information

Information of public interest

Innovation

Institution

Insurance

Internet

Internet / multimedia

Interview

Investment

Knowledge society

Labourmarket

Leisure time

Lifestyle

Local government

Local government

Local services

Motions

National Development Plan

Nationality issues

Police news

Politics, public life

Portrait

Press release

Prime Minister

Programme

Public administration

Public opinion

Public safety

Quality of life

Shows

Social affairs

Social economy

Social politics

Society

South Great Plain Region

Sport events

Sport / fitnes / freetime

Taxation, local taxes

Tax, taxation laws

Telecommunications

Tender

Tourism

Traffic

Traffic information

WINNET Europe

Youth


Társasjáték kitaláló gimnazisták az Árpád Vezér Gimnázium és Kollégiumban

Gyerekkorunk egyik meghatározó élménye a játékgyőzelem felemelő, mindent elsöprő öröme, a versenyszellem féktelensége.

Nagy valószínűséggel már az őskorban is játszottak elődeink. Az idő előrehaladtával a játékok száma gyarapodott, s kialakultak a társasjátékok is - küldte a tudósítást Klubert Dóra Noami, Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tanulója...

A táblásjátékoknál a játék tere- a négyzet vagy téglalap alakú tábla- a teljes világot jelképezi, amiben mindannyian élünk, és aminek törvényszerűségeit a saját életünkben is szeretnénk megvalósítani.
Egyik ilyen legősibb játékunk a malom, melynek ábrája könnyen elkészíthető néhány, a négyzetet felosztó függőleges és vízszintes vonal segítségével. Minden bizonnyal ez az egyik legegyszerűbb, mégis népszerű játékszabállyal rendelkező, társsal játszható játék.

Modern korunkban hasonló népszerűséget talán az a Monopoly tudhat magáénak, melynek eredete a II. világháború előtti időre nyúlik vissza. Mára ennek már legalább hatféle változata ismert. Ezért nem meglepő, hogy ha megkérdezem szüleimet a társasjátékokról, az elsők között eszükbe jut az előbbi magyar változata: a „Gazdálkodj Okosan!”. Kiadásai hűen tükrözik a magyar politikai élet, társadalom változásait: a jelen generáció már euróval fizet a játék során a banknak.
A társasjátékok reneszánszukat élik, újabb és újabb változatokkal találkozunk a játékboltokban. A velük való játék mellett, a játékalkotás is érdekes feladat.
Egy országos szervezettségű történelmi vetélkedő feladatai között is ott találtuk ezt: a Nemzeti Tankönyvkiadó és a budapesti Németh László Gimnázium történelmi-, műveltségi versenyén. Ennek regionális fordulóját 2009. szeptember 26-án Miskolcon rendezték, ahol megmérette magát az Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium csapata is, akik Tudós Baglyok néven versenyeztek.

A játékot készítő diákok Patvaros Renáta, Arató István és Kavecsánszki Ádám.
A játékot készítő diákok
Patvaros Renáta, Arató István és Kavecsánszki Ádám

A középkori ismeretekre épülő hosszú feladatsortól érdekesebb kihívás volt számukra egy társasjáték elkészítésére szóló felhívás. Iskolánk AJTP-s diákokból álló csapata „Követ” címmel készítette el játékát. Az ötletes szabályzatban az olvasható, hogy a játékosok sorsolással, országkártyák kihúzásával döntik el, hogy ki melyik középkori birodalmat képviseli. Követi feladatuk ellátásához megkapják fizetőeszközüket, a fejenkénti 5 érmét, s egy útlevelet. A követek saját maguk „kövezik” ki azt az utat, melyen eljutnak a rájuk bízott hírrel a végső állomásig. Útjuk során érinteniük kell az útlevélen szereplő városokat, s ott jártukat egy zászló lehelyezésével bizonyítják. Ha a játékos a katapult mezőre lép, nem támadhatja szövetségesét, viszont más követek úti célját kitalálhatja, így ellenfelét kiiktathatja a játékból. A játékban az győz, aki a leghamarabb kézbesíti a rábízott üzenetet.
A követek útjuk során a középkor kiemelkedő személyiségeivel is találkozhatnak.
A játékot készítő diákok Patvaros Renáta, Arató István és Kavecsánszki Ádám voltak, akik tudásukkal s kreatív játékalkotó tevékenységükkel a verseny országos döntőjébe jutottak (a Földes Ferenc Gimnázium csapatával együtt), melyre 2009. november 28-án kerül sor. A felkészülésben mentoruk Remeczki Imre tanár úr.

Mi is adja a versenyzés, s közben egy társasjáték-készítés értékét? Az ismeretszerzés és az információ-felhasználás új útjait járják be a diákok, előhívják kreativitásukat, gyakorolják az együttműködést, a gyors döntéshozatalban tréningezik magukat. S persze ne feledjük, a játékkészítést mindig követi a játékkipróbálás feszültségoldó, pihentető élménye is.

Klubert Dóra Noami,
Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tanulója

Published by
Dusicza, Erika