Wednesday, June 26, 2024
Login for publication - External web HUB
 
.
Official news | About ECWT | Issues | Campaigns | Projects | Collected from GWTnet | Calendar | Mapping | Questionnaire | Questionnaire statistic | Registration | ECWT Newsletters
ECWT DeskNow
Tech news Now!
From The Community
AJKP

AJKSZP

AJTP

Animal husbandry

Animal lovers

Architecture

Artists' retreat

Awards

Body of representatives

Book review

Calls

Churches

City - region visioning

Civil news

Community

Competitiveness

Concerts

Conference

Conferences

Construction affairs

Coverage

Cultural news

Culture

Curiosities

Development

Domestic sport

e-Administration

Economic news

Economic & trade policy

Economics

Education

Education & Training

e-Health

Electronic administration

Emotions

Employment

Employment

Entrepreneurship

Environmental protection

Equal opportunities

Equal treatment and equality of chances

EU

Europe's Future

Exhibitions, conferences

Family

For pensioners

Gastronomy

Health care

Health / social institutions

History

Holiday news

Home

Informatics

Information

Information of public interest

Innovation

Institution

Insurance

Internet

Internet / multimedia

Interview

Investment

Knowledge society

Labourmarket

Leisure time

Lifestyle

Local government

Local government

Local services

Motions

National Development Plan

Nationality issues

Police news

Politics, public life

Portrait

Press release

Prime Minister

Programme

Public administration

Public opinion

Public safety

Quality of life

Shows

Social affairs

Social economy

Social politics

Society

South Great Plain Region

Sport events

Sport / fitnes / freetime

Taxation, local taxes

Tax, taxation laws

Telecommunications

Tender

Tourism

Traffic

Traffic information

WINNET Europe

Youth


A vállalkozások fűszeres íze: az utcai ételárusítás és a gazdasági fejlődés

A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) egy nemrégiben kiadott tanulmánya (Note 1) szerint az utcai árusokat nem kellemetlenkedő és a közlekedést akadályozó jelenségnek, hanem vállalkozóknak kell tekintenünk, akik amellett, hogy egészségesebb jövőt teremtenek maguk és családjuk számára, bizonyos kulturális tőkét is kovácsolnak. A tanulmány szerint, az utcai árusítással kapcsolatos megfelelő intézkedések és pozitívabb társadalmi hozzáállás nem csupán az árusokra és vásárlóikra, hanem az egész gazdaságra jó hatással lehetnének.

Ebben az élénk ázsiai városban, Bangkokban már fillérekért is rendes ételhez lehet  jutni. Ez ugyanis az utcai ételárusok városa: a "mae kha"-k („anya” árusok) és a "phaw kha"-k („apa” árusok) fűszeres és ízletes napi menüvel szolgálnak, majdnem mindenki számára elérhető áron.  

Mali, egy 45 éves nő, az utcai árusítás révén került ki a szegénységből és lelt jobb jövőre. Mali akkor hagyta el Tájföld északkeleti részén lévő faluját, amikor a rizsföldjük már nem tudta az egész családot eltartani. Mióta utcai árusként dolgozik, egyetemen tudja taníttatni az egyik gyermekét és egy „gyönyörű” házat is építtetett a szülőfalujában.

"Nem szeretném, ha a lányom rákényszerülne arra, hogy elhagyja a házát", mondta Mali.

Sokan annak reményében vágnak bele az utcai ételárusításba, hogy majd Malihoz hasonlóan végződik a történetük. Sajnos ez nem mindenkinek sikerül. Amikor Somsak és felesége, Suvaporn 1983-ban Bangkokba költöztek, minden jól indult. Somsak „noodle shop”-ot (azaz tésztaételeket árusító boltot) nyitott a házukkal szemben, és az üzlet viszonylag jól ment. Az 1997-es ázsiai pénzügyi válságot követően azonban csökkent a kereslet, ezzel egyidőben pedig megemelkedtek az előállítás költségei. Ez az üzletük bezárására kényszerítette őket. 2003-ban a házaspár visszatért a fizikai munkához és az egyetlen gyermeküknek is ott kellett hagynia az iskolát.

Mitől lesz az egyik utcai ételárus sikeres miközben a másik belebukik? Ennek a kérdésnek a megválaszolása nem csak az egyes emberek, de az egész nemzetgazdaság szempontjából is fontos. Az ILO egy nemrégiben megjelentetett tanulmánya megpróbált fényt deríteni a rejtélyre.

"Az utcai árusítás számos hátrányos helyzetű embernek jelenti a túlélést és én rá akartam jönni, hogy mi teszi őket sikeressé" mondta Narumol Nirathron, a Bangkoki Egyetem professzora és egyben a tanulmány szerzője. "Úgy vélem, hogy a siker tényezőinek megfejtése és a megfelelő intézkedések meghatározása rengeteg, utcai árusításból élő, keményen dolgozó emberen segíthet".

Nirathron tanulmánya szerint a siker tényezői között megtalálható az önbizalom, az összetevők és az alapanyagok beszerzéséhez szükséges olcsó források ismerete, az árusító bódénak és a lakhelynek való megfelelő helyszín kiválasztása, a jó kapcsolat a vásárlókkal és nem utolsó sorban az étel minősége. Ezek pedig nagyban megegyeznek a legális gazdaságban elért siker tényezőivel.

A családi támogatás, az alacsony kamatú kölcsönökhöz való hozzájutás és a szociális hálózat is mind-mind fontosak a siker eléréséhez. Somsaknak és feleségének nem voltak rokonaik Bangkokban, akik esetleg segíthették volna őket. A házaspár így egy uzsorás áldozatává vált, mely igen gyakran előfordul akkor, amikor az anyagi nehézség túlzott kockázatvállaláshoz vezet.

Nirathron tanulmánya szerint kapcsolat fedezhető fel továbbá a magukat sikeresnek minősítő utcai árusok és azok között, akik javítani akarták a tervezéssel és adminisztrációval kapcsolatos készségeiket.

 

Published by
Széles Katalin,, Országos Foglalkoztatási Közalapítvány