Saturday, September 28, 2024
Login for publication - External web HUB
 
.
Official news | About ECWT | Issues | Campaigns | Projects | Collected from GWTnet | Calendar | Mapping | Questionnaire | Questionnaire statistic | Registration | ECWT Newsletters
ECWT DeskNow
Tech news Now!
From The Community
AJKP

AJKSZP

AJTP

Animal husbandry

Animal lovers

Architecture

Artists' retreat

Awards

Body of representatives

Book review

Calls

Churches

City - region visioning

Civil news

Community

Competitiveness

Concerts

Conference

Conferences

Construction affairs

Coverage

Cultural news

Culture

Curiosities

Development

Domestic sport

e-Administration

Economic news

Economic & trade policy

Economics

Education

Education & Training

e-Health

Electronic administration

Emotions

Employment

Employment

Entrepreneurship

Environmental protection

Equal opportunities

Equal treatment and equality of chances

EU

Europe's Future

Exhibitions, conferences

Family

For pensioners

Gastronomy

Health care

Health / social institutions

History

Holiday news

Home

Informatics

Information

Information of public interest

Innovation

Institution

Insurance

Internet

Internet / multimedia

Interview

Investment

Knowledge society

Labourmarket

Leisure time

Lifestyle

Local government

Local government

Local services

Motions

National Development Plan

Nationality issues

Police news

Politics, public life

Portrait

Press release

Prime Minister

Programme

Public administration

Public opinion

Public safety

Quality of life

Shows

Social affairs

Social economy

Social politics

Society

South Great Plain Region

Sport events

Sport / fitnes / freetime

Taxation, local taxes

Tax, taxation laws

Telecommunications

Tender

Tourism

Traffic

Traffic information

WINNET Europe

Youth


A magyarság és a keleti keresztény vallások


A magyar törzsek egy része valószínűleg már évtizedekkel a honfoglalás előtt megismerkedett a bizánci rítusú kereszténységgel. A másik keleti irányzattal, a nesztoriánus keresztényekével is már ebben az időben vagy kicsit még korábban kialakultak az első kapcsolatok.

A magyar törzsek egy része valószínűleg már évtizedekkel a honfoglalás (895) előtt megismerkedett a bizánci rítusú (pravoszláv) kereszténységgel. A másik keleti irányzattal, a nesztoriánus (monofizita) keresztényekével is már ebben az időben vagy kicsit még korábban kialakultak az első kapcsolatok.
Annyi bizonyosnak látszik, hogy Cirill és Metód már térített meg magyar előkelőket a Kr. u. 860-870 közötti időszakban. E térítések jelentős része persze nem jelentett tartós, pláne nem végleges áttérést (legfeljebb egy töredékük esetében). Ebben az időszakban (VIII–X. sz.) a magyar törzsek hitvilágában jelentős átalakulás következett be. A pogány - törzsi eredetű - táltoshit elemei keveredtek a nesztoriánus és bizánci kereszténységgel, valamint az iszlám (volgai bolgár hatás) és a judaizmus (kazár elit hatására terjedő karaita judaizmus) elemeivel. Mégis - a vallási sokféleség mellett is – átmenetileg a X. sz. folyamán a keleti keresztény irányzatok játszották a vezető szerepet.

Bár a X. sz. végén megindult a nyugati rítusú (katolikus) térítés is, a X. sz. nagy részében mégis inkább a keleti irányzatok terjedtek. A középső és felső rétegekben (vezető harcosok, törzsfők) erőteljes volt a bizánci térítés, míg a „pogány” tömegek és az alsó középréteg körében főképp a nesztoriánus irányzat terjedt, keveredve a táltoshit elemeivel. Előbb Bulcsu vezér(horka) keresztelkedett meg keleti rítus szerint, 949 körül Bizáncban (később ő - kazár felesége hatására - áttért a karaita judaizmusra, majd elesett Augsburgnál). Majd az erdélyi Gyula keresztelkedett meg ugyanitt, ő családja egy részével együtt, térítő püspököt is hozván haza. 952-ben Gyulafehérváron létrejött az ország első keresztény püspöksége, Hieroteosz püspök irányításával, mely természetesen bizánci rítusú volt. E püspökség ugyan csak néhány évig (kb. 960 körülig) működhetett (valószínűleg a megromló magyar-bizánci politikai kapcsolatok miatt). A keleti püspökség megszűnése és a fel-fellobbanó magyar-bizánci politikai ellentétek ellenére a X. század hetvenes éveire a keleti keresztény irányzatok a lakosság jelentős részét megtérítették, különösen Erdélyben és az Alföldön értek el nagy sikereket. Ugyanakkor a 970-es évek folyamán - különösen a nyugati határszélen és a Dunántúlon - megindult a nyugati keresztény (katolikus) rítusú térítés.
E kettős rítusú megosztottság azután (a keleti rítusú irányzatok és a nyugati rítus rivalizálása) egészen a reformáció felbukkanásáig fennmaradt, a főleg katolikus oldalról kiinduló homogenizáló törekvések ellenére. Az Árpád-kor nagyobb részében a kétféle rítus - kisebb-nagyobb konfliktusaik ellenére - együtt élt, és a keleti hatásokat még nem szorították háttérbe. Sőt, néhol az ortodox keleti irányzat átmenetileg uralkodóvá vált, például I. András (Endre) király (1046-1060) uralma idején, illetve III. Béla (1172–1196) uralmának első felében. III. Béla - Mánuel császár utódjelöltjeként - sokáig Bizáncban nevelkedett, s onnan plántálta át többek között az uralkodói kancellária intézményét. De I. Géza (1074–1077) és Szent László (1077-1095) uralma alatt is - főleg a liturgia területén - erős volt a bizánci befolyás.

A nagyböjtöt és a húsvéti ünnepkört illetően különösen erőteljes volt a bizánci liturgia hatása: azaz a böjtöt - akár keleten - ekkor még két nappal előbb, vajhagyó hétfőn kezdték, ellentétben a - nyugati rítusú - hamvazószerdai böjtkezdéssel. (László egyik törvénye büntette a „hétfő megsértését”.) Továbbá László király nem írta elő a világi (nem szerzetes) papok számára a cölibátust (pedig a pápaság már követelte ezt papjaitól). I. András (Endre) király pedig - aki házassága révén a Kijevi Russzal is baráti kapcsolatokat ápolt – kifejezetten bizánci orientációjú politikát folytatott. 1054 őszén például megfigyelővel képviseltette magát a - nyugati kiátkozás ellenlépéseként összehívott - keleti zsinaton, mely megszavazta a nyugatiak kiátkozását (András küldötte nem szavazott). 1055-ben pedig újonnan alapított tihanyi monostorába befogadta a dél-csehországi Sázava elűzött keleti szerzeteseit, akik a - nyugati orientációjú - cseh király üldözése elől menekültek. Ezen gesztusok persze nem változtattak a pápasággal ápolt kapcsolatokon, valamint az egyházi szervezet (klérus) nyugati (pápai irányzatú) elkötelezettségén. Ennek ellenére sokszor alakult ki konfliktus a keleti orientációt fontosnak tartó királyi udvar, valamint a nyugati irányzatú püspökök között. A pápai kúria is sérelmezte néha a keleti liturgikus elemeket és a keleti szerzetesek és kolostorok befolyását, de a XI-XII. sz. folyamán mégis kénytelen volt e dolgokat eltűrni lehetséges szövetségese részéről a német császár elleni harcában. E helyzet igazából akkor kezdett megváltozni, amikor a XII. sz. végén - a német-római birodalom és a bizánci császárság egyidejű gyengülésével - megerősödött a pápaság (III. Ince pápa felállította az inkvizíciót). Ettől kezdve egyre erősebbé vált a nyugati (katolikus) irányzat túlsúlya. Bár a magyar királyok egy ideig igyekeztek védeni a keleti kereszténységet (I. Imre király még keleti püspökség alapítását is tervezte, mely azonban korai halála miatt meghiúsult), mégis - főleg Bizánc latin keresztesek általi átmeneti megszállása után (1204) - a keleti irányzatok rohamosan gyengültek Magyarországon. A nesztoriánus irányzat el is tűnt gyakorlatilag, felszívódva a népi kereszténység és az eretnek mozgalmak irányzataiba, míg az ortodox kereszténység kisebbségként az ország keleti vidékeire szorult vissza. A magyar keleti hívők - önálló püspökség híján - a munkácsi ruszin püspökség joghatósága alá kerültek. S nagyjából ekkor válik (a XIII. sz. végére) a kisebbségi ortodox egyház kifejezetten nemzetiségi jellegűvé („oláh” egyház, „rác” egyház), mivel magyar híveinek száma - a tatárjárás és a térítések következtében - megcsappan. Valószínűleg ebben az időben kallódhattak el - a magyar ősgeszta elvesztével párhuzamosan - a korai magyar nyelvű keleti liturgikus szövegfordítások.
Az Anjouk - különösen I. (Nagy) Lajos - uralma idején már üldözöttnek számít a keleti kereszténység, csupán a bizánci császárok - különösen Kantakuzénosz János - tiltakozása vet gátat Lajos térítő buzgalmának. Lajos egy rendeletében minden nemest a katolikus hit „megvallására” akart kötelezni, különben „eretnekként” elveszíti nemesi kiváltságait. Végül ugyan - bizánci tiltakozásra - elállt rendelete végrehajtásától, de uralma így is tovább apasztotta a keleti hívek számát. Később pedig - a XVII. századi ellenreformáció idején - a görög katolikus (unitus) irányzat létrehozása csökkentette tovább a keleti kereszténység
befolyását. Pedig - amint az „óhitű” kifejezés és a „pap” szavunk tőbeli hasonlósága a „pópa” szóval jelzi - a keleti keresztény irányzatok (az ortodoxia és a nesztorianizmus) ismertették meg a magyarsággal eredetileg a keresztény tanításokat. Ennek ellenére a XVIII. sz. végén mégis lényegében az elmagyarosodott görög, délszláv és ruszin népességből kikerült vallásos értelmiségnek kellett újjászerveznie a keleti kereszténység vallási intézményeit Magyarországon.

A szerző történelemkutató és író.

Szerző: Marczinka Csaba
Publikálás dátuma: 2005.10.11 08:22

Published by
Kaszab, Izabella