Wednesday, July 3, 2024
Login for publication - External web HUB
 
.
Official news | About ECWT | Issues | Campaigns | Projects | Collected from GWTnet | Calendar | Mapping | Questionnaire | Questionnaire statistic | Registration | ECWT Newsletters
ECWT DeskNow
Tech news Now!
From The Community
Adult education

Basic financing

Equal treatment and equality of chances

EU information

EU-policy

EU Presidency

EU-project

European social discussion

Europe's Future

Gender equality

Home

Project news

Protection, reconciliation of interest

SMEs

Wage negotiations, income categories


Szociális párbeszéd a helyi és regionális

 Az Európai Bizottság támogatásával 2009. áprilisában  áttekintés készült a
szociális párbeszédről a helyi és regionális önkormányzati szektorban

Az áttekintés célja annak bemutatása, hogy a szociális párbeszéd különböző formái hogyan működnek az EU tagállamok helyi és regionális önkormányzati ágazatainak
különböző szintjein, illetve az EU szintjén.
A dokumentum két olyan szervezet, az Európai Önkormányzatok és Régiók
Tanácsa (CEMR), illetve a Közszolgálati Szakszervezetek Európai Szövetsége (EPSU) számára készült, amelyek a munkaadók, illetve a munkavállalók képviseletében vesznek részt a szektor európai szintű szociális párbeszédében.

A szektor nagy jelentőséggel bír Európában. Az Európai Unió különböző tagországaiban az ágazat a szolgáltatások széles köréért felel, beleértve (az adott tagországtól függően) az egészségügyi, tömegközlekedési, oktatási, rendőrségi és
tűzoltósági szolgáltatásokat, illetve a vízellátást. Majdnem minden tagországban olyan szolgáltatásokat biztosít – a szociális gondozástól kezdve a hulladékszállításon és tervezésen át a parkok fenntartásáig –, amelyek kulcsfontosságúak a mindennapi élet szempontjából. A 27 EU tagállamban a regionális és helyi önkormányzatok
kiadásai összességében a GDP 15,5 %-át, illetve a közszféra összkiadásának 33,9 %-át teszik ki.2 Az ágazat körülbelül 17 millió embert foglalkoztat Európában.
A helyi és regionális önkormányzatok az európai demokrácia szerkezetének is szerves részét képezik. Választott képviselők hozzák meg a döntéséket, közel azokhoz, akiket
képviselnek. Az ágazat azonban, habár saját demokratikus legitimitással rendelkezik, nemzeti keretek közt, illetve egy átfogó gazdasági kontextus részeként működik. Állandó kihívásokkal kell szembenéznie, mivel a növekvő lakossági igények a nagyobb mennyiségű és jobb minőségű szolgáltatásra a források szűkösségével párosulnak – és az ellentét még tovább erősödhet a jelenlegi gazdasági válság eredményeként. Ezen feszültségek közvetlen hatást gyakorolnak a szolgáltatókra – azaz a munkavállalókra.
A szociális párbeszéd, azaz a munkaadók és a munkavállalókat képviselő szakszervezetek között zajló viták és tárgyalások, megoldásokat találhatnak ezekre a
kihívásokra. Biztosítékot jelenthet arra, hogy a hatásos, költséghatékony és magas színvonalú közszolgáltatások együtt járjanak a megfelelő foglalkoztatási gyakorlattal. Ez az áttekintés a következőkben kísérletet tesz az ágazatban zajló szociális párbeszéd jelenlegi helyzetének megvilágítására és összefoglalására. A dokumentum a CEMR és az EPSU részére közösen, és különösképpen az EPSU részére készített munkákra épít (elérhetőek az EPSU és a CEMR weboldalain), illetve az EPSU/CEMR 2008. december 11-i, pozsonyi workshopja résztvevőinek észrevételeire és
hozzászólásaira és az ezt követő napon megrendezett CEMR/EPSU plenáris ülésen elhangzottakra.

 

Published by
Széles Katalin,, Országos Foglalkoztatási Közalapítvány